Mobiilimaksaminen Suomessa

Muihin Pohjoismaihin verrattuna mobiilimaksaminen on ollut Suomessa melko vähäistä. Kuluttajan kannalta helppo ja kätevä mobiilimaksaminen on tullut meilläkin yhä suositummaksi, mutta toistaiseksi se ei kuitenkaan ole onnistunut valloittamaan markkinoita täysin – ei kuluttajien eikä yritysten osalta.

Yritykset ovat tietoisia sekä kuluttajien kasvavista tarpeista mobiilisovellusten käytölle että sovelluksista yrityksen yhtenä myyntikanavana. Tästä huolimatta mobiilisovellusten tarjoamia maksumahdollisuuksia on otettu käyttöön melko nihkeästi. Sovellukset eivät tunnu Suomessa vielä sulautuneen tarvittavissa määrin yritysten toimintaan ja strategiaan, jolloin niiden tarjoamista eduistakin on ollut vaikea hyötyä.

MobilePay-sovellus

Danske Bankin kehittämä MobilePay on Suomen käytetyin mobiilimaksusovellus. Kuluttajien välisessä maksamisessa sovellus on jo paikkansa vakiinnuttanut, ja se toimii myös kuluttajien ja yritysten välisessä sähköisessä rahansiirrossa. Maksutapa on laajentunut myös verkkokauppoihin.

MobilePay pyrkii Suomessa samanlaiseen menestykseen kuin Tanskassa, jossa sovellus on käytössä yli 3,2 miljoonalla yksityishenkilöllä ja 35 000 eri liikettä hyväksyy sen maksutapana.

Kuluttajalle MobilePay on vaivaton, nopea ja turvallinen maksuvaihtoehto. Helppona ja nopeana maksutapana sen sanotaan lisäävän asiakastyytyväisyyttä.

MobilePayn yritysratkaisut

Yritysten maksuliikenteessä MobilePay-sovellusta voi tällä hetkellä käyttää kolmella erilaisella tavalla. Kaikki maksutavat edellyttävät asiakkaan kirjautumista sovellukseen henkilökohtaisella tunnusluvulla. Koska sovellus toimii samalla tavoin niin kauppa-, verkkokauppa- kuin mobiilikauppaympäristössä, tarjoaa se käyttäjälle aina samanlaisen käyttäjäkokemuksen.

MobilePay Point of Sale vastaa korttien lähimaksuominaisuutta. Sovellusta voi käyttää joko näyttämällä puhelimen bluetooth-sirua korttilaitteen lähilukualueella tai lukemalla korttilaitteeseen liitettävä QR-koodi-laatta puhelimen kameran avulla. Liikkeen maksupääte muodostaa yhteyden MobilePay-sovelluksen kanssa, maksutiedot näkyvät asiakkaan puhelimessa ja maksu hyväksytään sipaisemalla. Point of Sale -maksutapaan voidaan liittää lisäominaisuuksia, esimerkiksi sähköiset kuitit tai bonus- ja kanta-asiakasohjelmat. Maksujen hallinnoinnin pitäisi olla yritykselle yhtä helppoa ja nopeaa kuin korttimaksujen.

MobilePay AppSwitch -maksutapaa voidaan hyödyntää älypuhelimeen ladatuissa sovelluksissa. Tavallisesti sovelluksissa maksaminen edellyttää maksukortin tietojen näppäilyä, mutta AppSwitchiä käytettäessä maksutiedot kulkevat MobilePay-sovelluksen kautta, eikä asiakkaan tarvitse antaa korttitietojaan sovelluksen tarjoajalle. AppSwitchin on tarkoitus tehdä sovellusmaksamisesta turvallisempaa ja nopeampaa.

MobilePay Online eli verkkomaksaminen toimii verkkokaupassa samalla tavalla kuin verkkopankkitunnuksilla tai maksukortilla maksaminen. Kun asiakas valitsee verkkokaupassa maksutavaksi MobilePayn, hän saa maksutiedot puhelimeensa ja voi hyväksyä maksun sipaisemalla. Maksu on hyväksyttävä viiden minuutin kuluessa tilauksesta. Kun tunnuslukuja tai maksukortin tietoja ei tarvita, sujuvat verkko-ostokset asiakkaan kannalta vaivattomammin.

MobilePay Online -maksutapaa ei tarvitse integroida suoraan verkkokauppaohjelmistoon, mikä helpottaa ja nopeuttaa maksutavan käyttöönottoa verkossa.

Hyötyä vai haittaa?

MobilePay kivijalkaliikkeessä

MobilePay perustuu eri teknologiaan kuin muiden pankkien aiemmin tarjoamat mobiilimaksusovellukset. Sovellus toimii kaikissa puhelimissa, mutta sen lukeminen edellyttää muutoksia liikkeen kassajärjestelmässä. MobilePay on jo yhteistyössä johtavien kassajärjestelmien toimittajien kanssa, mutta siirtyminen MobilePay-yhteensopiviin maksupäätteisiin on todennäköisesti hidasta. Merkittävä rooli on myös liikkeiden kiinnostuksella.

Yrityksen kannalta MobilePayn käyttöönotossa ratkaisevassa asemassa ovat tietenkin siihen liittyvät kustannukset. Mobiilimaksaminen kiinnostaa erityisesti pienyrittäjiä, sillä se on kalliita korttipäätteitä edullisempi vaihtoehto, mutta yritys joutuu toki maksamaan myös MobilePay-tapahtumista.

Investointien suuruuden ja kassajärjestelmien integroinnin ohella yrityksiä saattaa mietityttää myös sovelluksen toimivuus ja luotettavuus sekä kirjanpito kuitteineen.

Toisaalta palvelun nopeutuminen ja käteisen rahan käsittelykulujen pieneneminen ovat yrityksen eduksi. MobilePayn etuna on myös se, että kanta-asiakasohjelmien liittäminen sovellukseen ja kuittien tallennus onnistuvat helposti.

MobilePay verkkokaupassa

Verkkokaupassa MobilePayn saa käyttöön helposti saman tien, eikä se edellytä teknistä osaamista. Mobiilimaksumahdollisuus saattaa madaltaa asiakkaan ostoskynnystä ja luoda lisäarvoa monipuolisten maksutapojen myötä.

Asiakkaan eduksi

Asiakkaan kannalta MobilePay on helppokäyttöinen, nopea ja turvallinen, eikä sen käytöstä aiheudu lisäkuluja. Pankin tarjoamaa maksusovellusta pidetään luotettavana, vaikka muun kuin oman pankin kehittämää sovellusta saatetaankin vierastaa.

MobilePayn tulevaisuus

Eniten yritysten halukkuuteen tarjota mobiilimaksumahdollisuuksia asiakkaille vaikuttaa asiakkaiden käyttäytyminen sekä käteisen rahan tulevaisuus ja mahdollisesti kasvavat käsittelykustannukset. Tämä pätee niin MobilePayhin kuin muihinkin maksusovelluksiin. Monet yritykset tuntuvat vielä odottavan kuluttajilta entistä selkeämpää viestiä siitä, että mobiilimaksamiselle on todellista kysyntää, tai kilpailijoiden onnistuneita mobiilimaksukokeiluja.

Nähtäväksi jää, miten kilpailevat sovellukset, varsinkin markkinoille tullut Siirto, vaikuttavat MobilePayn suosioon. Varmaa on vain se, että mobiilimaksaminen tulee Suomessakin kasvamaan.

Lähteet: Danske BankMobilePay