Uusi vuosi on toivoa täynnä – myös raha-asioissa.

Tammikuun tilastojen mukaan kuluttajat suhtautuvat talouteen luottavaisemmin kuin pitkään aikaan. Alkuvuonna lähes puolet kansalaisista piti kestotavaroiden ostamista kannattavana. Lähes joka viides suunnitteli auton hankkimista, ja hieman alle joka kymmenes asunnon ostoa vuoden sisällä.

Suomalaiset kannattavat tällä hetkellä enemmän lainanottoa kuin säästämistä: Yli 70 prosenttia kansalaisista arvioi, että nyt on hyvä ajankohta ottaa lainaa. Säästämisen puolesta puhui alle 60 prosenttia kansalaisista. Kuitenkin vain reilu kymmenes kansalaisista harkitsi hakevansa lainaa vuoden sisällä.

Mutta osataan meillä myös pitää rahaa tallessa. Tilastojen mukaan enemmistö kuluttajista uskoo pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana, ja monella on jäänytkin rahaa säästöön. Kansalaiset haluavat pitää rahaa sukanvarressa lomamatkaa varten tai ihan vain pahan päivän varalle.

Eteläsuomalaiset ja yrittäjät luottavaisia

Luottavaisimpia talouteen ovat yrittäjät ja ylemmät toimihenkilöt, kun taas työttömät suhtautuivat tulevaisuuden synkeimmin. Pääkaupunkiseudulla uskotaan talouden kohenemiseen eniten, Pohjois-Suomessa vähiten.

Maan työllisyystilanne huolestuttaa kuitenkin edelleen suomalaisia. Vain joka viides kansalainen uskoo, että työllisyys kohenee tänä vuonna, ja vain joka neljäs on varma oman työpaikkansa säilymisestä.

Joka tapauksessa Tilastokeskuksen tilastot kertovat enimmäkseen hyvää suomalaisten talousnäkemyksistä. Kuluttajilla on ollut näin vahva luottamus talouteen viimeksi yli kuusi vuotta sitten.

Mikä luottamusindikaattori – ja miksi?

Kuluttajabarometri-kyselytutkimus tehdään kuukausittain puhelinhaastatteluna, ja siihen haastatellaan yli tuhatta Suomessa asuvaa henkilöä. Vastausten perusteella tilastoijat laskevat luottamusindikaattorin, jonka avulla kuluttajien aiempia ja nykyistä taloustilanteita voidaan verrata keskenään.

Haastattelussa kysytään muun muassa kansalaisten näkemyksiä heidän pienistä ostoksistaan, suurista hankinnoistaan ja laina-aikeistaan sekä ylipäätään maan työllisyystilanteesta.

Miksi sitten on merkittävää tietää, miten kansalaiset kokevat oman taloudellisen tilanteensa sekä maan talousnäkymät nyt ja tulevaisuudessa?

Kuluttajien luottamus talouteen on tärkeä työkalu koko kansantalouden tilanteen tarkasteluun. Säännölliset kuluttajakyselyt antavat asiantuntijoille tietoja siitä, miten kotitaloudet käyttävät ja säästävät rahaa. Näillä tiedoilla puolestaan voidaan ennakoida hintojen kehitystä, kuluttajien käyttäytymistä ja siten koko kansantalouden tilaa.

Tällä hetkellä asiantuntijat suhtautuvatkin kansalaisten tavoin varovaisen valoisasti talouden kasvuun.